Drie nieuwe laadpalen voor elektrische wagens in Diest

In Diest komen er tegen 2020 in totaal 9 nieuwe publieke laadpalen voor elektrische wagens. De drie eerste laadpalen in Diest staan aan het station, in de Hasseltsestraat (parking ziekenhuis) en op de Veemarkt.Netbeheerders Eandis en Infrax plaatsen dit jaar de eerste 750 van in totaal 2500 nieuwe publieke laadpalen voor elektrische wagens in Vlaanderen. In elke gemeente komt dit jaar al minstens één laadpaal te staan.Vlaanderen zet in de komende jaren samen met lokale besturen volop in op duurzame mobiliteit. Dat heeft een positieve invloed op het klimaat en de (lokale) leefomgeving. Bovendien verminderen we zo onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen.Elektrisch laden werkt anders dan traditioneel tanken. Benzine, diesel of gas tank je onderweg, meestal als je tank bijna leeg is. Elektrisch laden doe je anders.Uit studies blijkt dat 70% van de laadbeurten gebeurt in en rond de privéwoning. Daarnaast wordt 20% van de oplaadbehoeften ingevuld door bedrijven die steeds meer laadpunten voorzien voor hun werknemers, bezoekers of klanten om op of bij te laden.Publieke laadpalen zijn, samen met die in winkel- of sportcentra, aanvullend goed voor de overige 10%. Ze zijn vooral belangrijk om te kunnen bijladen en afstanden tussen het opladen thuis (of bij bedrijven) te overbruggen. Ten slotte zijn er ook steeds meer snelladers langs snelwegen.Het is de combinatie van alle types laadpunten die elektrisch rijden in Vlaanderen aantrekkelijk en makkelijk moet maken.Er zijn vandaag al heel wat aanbieders van laadkaarten. Bedoeling is dat de meeste bestaande kaarten toegang krijgen tot de 2500 publieke laadpalen. Interoperabiliteit heet dat. Laden via een laadpaal van Allego kost 0,31 euro/KWh.